Jazda na suwak – co warto o niej wiedzieć?
„Jazda na suwak” jeszcze do niedawna dla wielu kierowców była jedynie przejawem dobrej woli, jednak od końcówki zeszłego roku sytuacja uległa zmianie. Wszystko za sprawą nowych zapisów w kodeksie drogowym, które weszły w życie 6 grudnia 2019 roku. Warto jednak wiedzieć, że nakaz „jazdy na suwak” obowiązuje tylko w wyjątkowych przypadkach, nie zmieniając tym samym podstawowych przepisów dotyczących pierwszeństwa na drodze. Zatem co warto wiedzieć o jeździe na zamek?
Na czym polega jazda na suwak?
W teorii każdy kierowca powinien doskonale znać pojęcie „jazdy na zamek błyskawiczny”, jednak doświadczenie pokazuje, że wielu zmotoryzowanych wydaje się ignorować tę technikę jazdy. Zatem na czym polega „jazda na suwak”? W telegraficznym skrócie, każdy kierowca znajdujący się na głównym pasie ruchu przepuszcza samochód z sąsiadującego pasa ruchu, gdzie kontynuowanie jazdy jest niemożliwe. Głównym zadaniem „jazdy na zakładkę” jest rozładowanie zatoru na drodze, o czym wielu kierowców na co dzień zapomina.
Jazda na suwak – co mówią nowe przepisy?
Wprowadzenie nowych przepisów w kodeksie drogowym początkowo powodowało u kierowców dezorientację, gdyż ich jednoznaczna interpretacja jest dość problematyczna. „Jazda na suwak” nie jest jednak obowiązkiem w kilku konkretnych przypadkach. O jakie przypadki chodzi?
Jazda na suwak – kiedy NIE obowiązuje?
Istnieje kilka wyjątków od reguły „jazdy na suwak”, które mogą powodować nieporozumienie na drogach i przypadki, kiedy dochodzi do wymuszania pierwszeństwa, a co za tym idzie, generowania dodatkowych zakłóceń na jezdni, a nawet kolizji czy wypadków. Zatem czego nie robić?
Pierwszym i niejako najważniejszym wyjątkiem są próby włączania się do ruchu na głównym pasie ruchu nie dojeżdżając do końca pasa, którym nie da się dalej jechać. W takiej sytuacji samochody z pasa głównego nie mają obowiązku ustąpienia pierwszeństwa, dlatego zawsze należy dojeżdżać do samego końca, włączać drogowskaz i czekać na swoją kolej.
„Jazda na suwak” ma rację bytu tylko w momencie, kiedy wszystkie pasy ruchu są zakorkowane. Właśnie w taki sposób należy interpretować zapis o „jeździe ze znacznie ograniczoną prędkością”, a nie jak większość kierowców, jako zredukowanie prędkości do 20-30 km/h.
Co ważne, jazda na zakładkę nie obowiązuje również w przypadku dróg wielopasmowych, gdzie zakorkowany jest tylko jeden z pasów ruchu. Zamierzając wyjechać z zatoru drogowego należy zachować szczególną ostrożność, ustępując pierwszeństwa samochodom jadącym po pasie obok.