Przegląd samochodu – jak często należy go wykonywać?
Każdy kierowca posiadający pojazd mechaniczny, w tym samochód osobowy ma obowiązek przeprowadzania niezbędnych badań technicznych. Zarówno terminy, jak i wyniki są odnotowane w dowodzie rejestracyjnym danego pojazdu. Trzeba jednak wiedzieć o tym, że innymi prawami rządzą terminy samochodów nowych, jak i używanych. O czym warto jeszcze pamiętać? Podpowiadamy.
Przegląd samochodów – terminy
Pierwszy przegląd w przypadku nowego samochodu czy też motocykla odbywa się przed jego pierwszym zarejestrowaniem. Kolejne badania należy przeprowadzać: od trzech lat od pierwszej rejestracji, a następnie w ciągu dwóch lat od wykonanego pierwszego z badań. Następnie należy przeprowadzać je każdego roku po tym, jak upłynie wspomniany okres.
W przypadku używanego samochodu, który jest przez nas użytkowany już ponad 3 lata sytuacja wygląda nieco inaczej. Otóż mowa przede wszystkim o tym, że przegląd koniecznie trzeba przeprowadzić w ciągu dwóch lat od pierwszego badania, a następnie każdego roku go powtarzać (licząc od daty poprzedniego wykonanego badania).
Jeśli jesteśmy posiadaczami samochodu albo też motocyklu, który został sprowadzony z zagranicy, to koniecznie należy pamiętać o tym, że przed jego zarejestrowaniem należy poddać go obowiązkowej kontroli w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów (OSKP).
Kiedy nasze auto wyposażone jest w instalację gazową, wówczas jesteśmy zobowiązani do tego, aby badania wykonywać każdego roku. Ich termin ustala się biorąc pod uwagę datę pierwszej rejestracji, a potem już od daty wykonanego badania.
Na czym polega przegląd techniczny pojazdu?
Diagnosta, który wykonuje przegląd techniczny musi koniecznie sprawdzić poprawność działania układu oświetleniowego. Sprawdzane są również płyny eksploatacyjne. Jeśli diagnosta zauważy w nich jakieś wycieki, to auto po prostu może nie przejść pozytywnie badań. Zwracana jest także szczególna uwaga na jakość silnika. Tutaj w grę wchodzi poziom emisji szkodliwych spalin.
Nie bez znaczenia jest także kontrola stanu ogumienia. Jeśli zostanie stwierdzone, że głębokość bieżnika jest mniejsza niż 1,6 mm to może on zlecić jego wymianę. Kontrola obejmuje także weryfikację stanu karoserii, czy nie ma na niej rdzy. Ważna jest także przepuszczalność światła przez szyby. Bardzo dokładnie sprawdzany jest także m.in. stan przewodów, bębnów, tarcz jak również stan hamulców czy też kondycja amortyzatorów.
Jeśli diagnosta zaopiniuje stan samochodu w taki sposób, że nie będzie możliwe uznanie przeglądu, wówczas kierowca ma 14 dni na to, aby usunąć usterki, które się na to złożyły. Potem jego obowiązkiem jest ponowne zgłoszenie się na badanie, jednak już nie całościowe, ale sprawdzenie czy wspomniane nieprawidłowości już zostały usunięte. Jeśli nie zgłosimy się w wspomnianych dwóch tygodni, albo wybierzemy inną Stację Kontroli Pojazdu, wówczas koszt badania znów pokrywamy w całości.